6 FAKTA KEWANGAN SEBENAR RAKYAT MALAYSIA ... MESTI TAHU NIE !!!

Berikut merupakan antara 6 fakta kewangan rakyat Malaysia yang rasanya ramai orang tak tahu (ataupun saja tak nak ambil tau kot... :P)...

1. "72% pencarum KWSP menghabiskan wang simpanan mereka dalam masa 3 tahun sahaja..." - kata Tan Sri Abdul Halim Ali, Mantan Pengerusi KWSP. (Tips...Simpanan KWSP anda bole BERGANDA dengan melabur di dalam Unit Amanah @ Unit Trust)

2. "79% Rakyat Malaysia berbelanja melebihi 10% daripada pendapatan tahunan mereka... Manakala 15% lagi berbelanja melebihi 40% daripada pendapatan tahunan mereka..." - Hasil Kajian oleh Mastercard Worlwide ke atas Indeks Keutamaan Pembeli Pengguna.

3. "Adalah dianggarkan 9 daripada 10 penduduk di Malaysia ini mempunyai hutang..." - kata Abdul Aziz Ibrahim, CFP.

4. "25% daripada jumlah orang yang diisytiharkan Muflis dalam negara ini adalah pengguna Kad Kredit..." - kata Datin Fauziah Mohd Ramly, Mantan Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang, Jabatan Perdana Menteri.

5. "Ramai yang tiada dana kewangan persaraan untuk hari tua..." - Kajian CIMB Aviva (Hmmm...di Public Mutual, kami membantu anda menyediakan dana persaraan hari tua anda dengan kenderaan Unit Amanah / Unit Trust...)

6. "Kira-kira 60% daripada pemilik kad kredit di negara ini menjelaskan pinjaman mereka mengikut masa ditetapkan. Selebihnya, 40% pemilik kad kredit di negara ini gagal menjelaskan tunggakan pinjaman yang mencecah RM18.6 Bilion (stat Okt 2006). Dan kira-kira 30% kes muflis membabitkan pemegang kad kredit yang kebanyakkannya adalah eksekutif muda bawah 30 tahun.
Kesimpulannya, sebagai Rakyat Malaysia kita patut menerapkan budaya berbelanja dengan lebih berhemah dan seterusnya membuat rancangan penyimpanan yang lebih efektif dan berkesan di masa hadapan.

Hubungi saya SEKARANG dan dapatkan khidmat nasihat berkenaan perancangan kewangan & pelaburan (terutamanya dalam Unit Amanah Islam @ Islamic Unit Trust) yang betul secara PERCUMA sekarang!!! 017-385 3626 @ 019-393 5464 (En. Aju).
*** Ya! PERCUMA!!! Hanya untuk 10 orang terpantas sahaja...Kenapa yer???

0 comments: