8 TIPS TERBAIK UNTUK PELABURAN UNIT TRUST DENGAN KWSP

Berikut merupakan antara tips yang saya rasa amat berguna kepada bakal pelabur dan pelabur unit trust yang sedia ada. Ini kerana masih ramai lagi yang salah anggap berkenaan pelaburan unit trust melalui KWSP ini hanya untuk "sekali buat" ataupun untuk di"peram" selama mana umur belum mencecah 55 tahun.

Sebenarnya tujuan KWSP membenarkan akaun 1 diambil untuk pelaburan adalah untuk MEMAKSIMUMKAN simpanan KWSP dengan risiko dan alternatif individu itu sendiri. Ingat tujuan utama adalah memaksimumkan simpanan. Jadi, hari ini saya akan berkongsi antara tips yang amat berguna untuk pelaburan unit trust melalui KWSP:- 

1. Anda perlu MEMBUAT PELABURAN ke dalam DANA yang telah DIBENARKAN oleh KWSP. Contohnya, Public Islamic Equity Fund, Public Islamic Dividend Fund, Public Islamic Optimal Growth Fund, Public Islamic Select Sector Fund, Public Ittikal dll (sila semak www.publicmutual.com.my untuk keterangan lanjut).  
2. MAKSIMUMKAN jumlah PENGELUARAN KWSP yang boleh DILABURKAN. Contohnya, jika jumlah pengeluaran pelaburan dibenarkan adalah RM 3200; maka keluarkan jumlah tersebut dan masukkan kedalam dana pelaburan pilihan anda.  
3. Sentiasa melakukan PELABURAN BERKALA setiap 3 BULAN sekali. Bermakna anda sepatutnya dapat melakukan pengeluaran pelaburan 4 kali setahun.  
4. Anda PERLU PEKA dengan HARGA SEUNIT DANA yang telah anda laburkan. Anda sepatutnya peka akan tarikh tahun kewangan berakhir bagi setiap dana yang anda telah laburkan. (Setiap dana pelaburan mempunyai tarikh tahun kewangan berakhir yang berbeza-beza dan dividen akan diisytiharkan pada waktu itu). Anda juga boleh klik di bahagian kiri blog BicaraMoney.com ini di bawah Other Links --> Bloomberg-Public Islamic Funds untuk lihat prestasi semasa dana pelaburan anda.  
5. Jangan malu untuk MINTA AGEN @ KONSULTAN akan maklumat dan laporan NILAI PELABURAN SEMASA dengan CAMS (Client & Agency Management System). Di sini anda patut tahu nilai harga semasa bagi seunit dana pelaburan anda.  
6. Jika nilai semasa pelaburan anda meningkat dari nilai asal pelaburan, maka anda dinasihatkan MENJUAL PELABURAN  tersebut untuk mengambil UNTUNG dari kenaikkan pelaburan tersebut.  
7. Proses JUALAN tersebut dilakukan dari dana asal pelaburan Public Mutual anda ke dana BON (SUKUK) atau MONEY MARKET Public Mutual. Ini adalah 1 cara terbaik untuk anda mengeluarkan wang beserta keuntungan yang diperolehi disamping ianya dapat MEMAKSIMUMKAN pelaburan anda di Public Mutual dan KWSP di masa depan. Maaf! Tiada cek atau tunai yang anda perolehi ketika ini hanya melihat transaksi ini berlaku sahaja.  
8. SILA ULANG LAKU aktiviti di atas. Insyaallah anda akan lihat perubahan dan penambahan drastik di dalam akaun KWSP anda. Selamat Mencuba yer...
Justeru itu, jika sesiapa yang masih teragak-agak dan belum lagi membuat pengeluaran pelaburan KWSP ini, apa kata anda LAKUKANNYA SEGERA sebelum pihak KWSP mengubahkan polisi mereka. Kini saya pasti... semua orang BOLEH JADI JUTAWAN !!!

Hubungi saya SEKARANG dan dapatkan khidmat nasihat TERBAIK BERKENAAN UNIT AMANAH @ UNIT TRUST YANG BERJAYA (terutamanya dalam Unit Amanah Islam @ Islamic Unit Trust) secara PERCUMA sekarang!!!  017-385 3626 @ 019-393 5464 (En. Aju). 
*** Hanya untuk 10 orang terpantas sahaja...Kenapa ye???

0 comments: